Gezonde voeding

Gezond en lekker eten. Wie wil dat niet!

Gezond en lekker eten zijn de uitgangspunten voor bereiding van de LekkerThuis maaltijden. Bij de samenstelling van het assortiment en de producten wordt rekening gehouden met de "de regels van de Schijf van Vijf" van het Voedingscentrum.

Regels Schijf van Vijf
Kern van de Schijf van Vijf zijn de vijf regels. Deze geven in het kort aan waar het bij een gezonde voeding om gaat. Voor iemand die gezond wil eten zijn dit de belangrijkste aandachtspunten.

1. Eet gevarieerd
Er is niet één voedingsmiddel dat alle voedingsstoffen in voldoende mate bevat. Wie gevarieerd eet, krijgt alle stoffen binnen die nodig zijn. Bovendien wordt het risico op het binnenkrijgen van eventueel aanwezige ongezonde stoffen gespreid.

2. Niet te veel
Om op een gezond gewicht te blijven, is het belangrijk gevarieerd en gezond te eten met niet te veel calorieën en veel te bewegen. Een gezond lichaamsgewicht verkleint de kans op chronische ziekten. Iemand met een te hoog gewicht heeft meer kans op hart- en vaatziekten, diabetes en bepaalde vormen van kanker.

3. Minder verzadigd vet
Kies voor producten met onverzadigd vet. Beperk het gebruik van verzadigd vet (en transvet). Dit vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Vet is wel nodig als bron van onverzadigde vetzuren, vitamine A, D en E en energie. Het eten van één tot twee keer vis per week is van belang vanwege de gezonde visvetzuren.

4. Veel groente, fruit en brood
Een gezonde voeding bevat ruime porties groente, fruit en brood. Groente, fruit en brood zijn vezelrijke voedingsmiddelen die in verhouding tot hun volume en gewicht weinig calorieën en veel voedingsstoffen leveren. Er wordt dus niet snel te veel van gegeten. Dit is belangrijk voor mensen die letten op hun gewicht. Bovendien verlaagt een ruime consumptie van groente en fruit het risico op chronische ziekten.

5. Veilig
In voedsel kunnen ongezonde stoffen en bacteriën voorkomen. Ons voedsel is nog nooit zo veilig geweest, maar honderd procent veilig voedsel bestaat niet. Thuis zijn consumenten zelf verantwoordelijk voor de veiligheid. Met het nemen van een aantal eenvoudige maatregelen kan besmetting en ziekte, bijvoorbeeld het risico van een voedselinfectie of -vergiftiging, worden verkleind of voorkomen.

Speciale (dieet) wensen aan uw maaltijden?
LekkerThuis heeft een aantal maaltijden die passen binnen een speciaal dieet. Indien een maaltijd voldoet aan de volgende dieetvoorschriften is de omschrijving van deze maaltijd voorzien van dit betreffende "dieet label".

Vetbeperkt
Deze maaltijden bevatten maximaal 25 gram vet, zijn rijk aan meervoudige onverzadigde vetzuren (linolzuur) en hebben een cholesterolgehalte van minder dan 100 milligram.

Voor diabetici
Deze maaltijden bevatten tussen de 24 en 54 gram koolhydraten (zonder vezelgehalte berekend) en minder dan 35 gram vet.

Natriumbeperkt
Deze maaltijden bevatten maximaal 250 mg natrium per 100 gram product.

Het zal duidelijk zijn dat de waarden als "beste benadering" moeten worden beschouwd. Per ingrediënt kunnen variaties voorkomen. Dit als gevolg van natuurlijke variaties zoals teelmethode, ras, oogsttijd en bewaring.

Complete maaltijd
LekkerThuis maaltijden zijn uitermate geschikt als hoofdgerecht. Ze bevatten veel van de voedingsstoffen die u dagelijks nodig hebt.

Voor elk wat wils
De maaltijd is één van de belangrijkste momenten van de dag. LekkerThuis heeft een uitgebreid assortiment, niet alleen de traditionele Hollandse maaltijden, maar ook voldoende keuze uit de internationale keuken.